Integrované tematické vyučovanie 
  
Home Up Váš názor ... Obsah Nájsť ...

 

 

Home
Up
História
Súčasnosť
Aktuálne informácie
Úspechy
Fotogaléria

 

 

Od roku 1996 sa zaviedlo v 4 triedach I.stupňa ZŠ

INTEGROVANÉ TEMATICKÉ VYUČOVANIE

Prvky do vyučovacieho procesu zaviedli:

Mgr.Mária Hošková, Mgr.Anna Ivančová, Mgr.Vlasta Lažová, Mgr.Vladimír Zelizňák, ktorí absolvovali dvojročné vydelávanie na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity.

Vzdelávanie pre 21.storočie

Vyučovanie, ktoré vychádya z poznatkov o tom, ako sa učí ľudský mozog.

Susan Kovaliková, americká autorka z Kalifornie

ITV je alternatívny model, ktorý sa zakladá na troch vzájomne prepojených a závislých častiach:

* najnovším výskumom mozgu

* kurikulárnej transformácie

* nových stratégiach a postupoch

Pre učiteľa je veľmi dôležité, aby v žiakoch dokázal navodiť pocit istoty a pohody. Trieda je útulne zariadená tak, aby žiaci svojimi výtvormi prispievali k jej vzhľadu. Trieda musí poskytovať priestor na odpočinok, tiché miesto pre samostatnú prácu, miesto na pomôcky a pod.

Títo vyučujúci výborne pracujú s literatúrou a vedia dobre vyhľadávať informačné zdroje (využitie znalosti odborníka). To, čo predkladajú deťom celkom iste vzbudí lásku k učeniu, lebo nesmierne stimulujú poznávanie u detí.

Z hľadiska využitia 8 mozgovo súhlasných zložiek možno hovoriť o neohrozenom prostredí. Žiaci si majú možnosť vybrať z mnohých aplikažných úloh. Deti dostávajú okamžitú spätnú väzbu od učiteľa pri svojej práci a ten sleduje dokonalé zvládnutie základného kľúčového učiva. Žiaci navzájom spolupracujú, čo napomáha mozgovo súhlasnému učeniu.

Celoživotné pravidlá sú zviditeľnené na stene. Trieda je rozdelená do skupín, ktoré voláme kmene. Vyučovanie v ITV je zaujímavé tým, že kurikulum je prispôsobené ich záujmom.

Hlavnou myšlienkou ITV je zmeniť vyučovanie tak, aby škola nebola len lacnou medzistanicou pre deti čakajúce na dospelosť.

Zavedením ITV sa zmenila klíma triedy, atmosféra a ovzdušie, pocit spolupatričnosti a spoločenstva, zapájanie všetkých do rozhodovacieho procesu, láskavosť a vzájomné povzbudzovanie spolužiakov, vhodná komunikácia so žiakmi a lepšie výsledky vyučovania.

V triedach sa zaviedlo inovačné trávenie prestávok, hry vonku v átriu. Začiatok vyučovania začína rannou komunitou. Deti sa ráno privítaju s p.učiteľkou podaním ruku, sedia v kruhu na vankúšikoch, rozprávajú o svojich pocitoch, rozdávajú pocit tepla nadšenia a radosti. Zmenil sa aj zasadací poriadok. Žiaci sedia v štvoriciach v tvare písmena U,E,V. Do vyučovacích blokov(spojené dve vyučovacie hodiny)  je viac zaradených hier, dramatizačných cvičení, ktoré prispievajú pocitu vtiahnutia.

Zmenu bádať vo výydobe tried, ktorá je zameraná na preberané kľúčové učivo. Celá trieda pôsobí rozprávkovo s množstvom kníh, výstav, vlastnoručne zhotovených pomôcok a prírodného materiálu.  

 Mgr.Vlasta Lažová, Anna Ivančová, Mgr.Vladimír Zelizňák a Mgr.Mária Hošková sú autormi metodického materiálu ITV pre 4.ročník, ktoré vydala  Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.

Úvod k praktickým ukážkam troch vyučovacích blokov

                VČELY - DETI SLNKA